Här har vi samlat all information du behöver för att uppgradera och optimera ljuset på din bil. Oavsett om du letar efter tips på montering, vilka extraljus som passar bäst för dig, eller hur du får till den perfekta ljusinställningen, har vi det du söker.
Kolla in våra kapitel nedan för detaljerade guider och användbara tips.
Är du intresserad av att montera extraljus men känner dig osäker gällande installationen? Här nedan beskriver vi kortfattat i 3 steg hur du gör för att montera extraljus på din bil.
Vi har även gjort en enklare installationsvideo som visar hur du ska gå till väga.
Produkter som visas i videon: Extraljuspaket 480W (3x LED 9" extraljus + Hållare + Reläsats)
Plocka av din registreringsskylt och hållaren till registreringsskylten om du har en sådan. Centrera hållaren i förhållande till din stötfångare och dubbelkolla så du inte täcker någon sensor för adaptiv farthållare eller kamera om du har det på din bil.
Fäst extraljushållaren
Märk ut var hållaren ska sitta och fäst den sedan med lämpliga skruvar. Vi brukar använda oss av montageskruv och det fungerar bra. Det är viktigt att säkerställa att hållaren sitter fast ordentligt och vi rekommenderar att du använder dig av minst 6 skruvar som fördelas i sidorna och mitten på hållaren vid montering.
Innan du skruvar i din stötfångare kan det vara bra att kontrollera att du inte har någon elektronik på baksidan av den.
Fäst extraljuset
När hållaren sitter på plats på bilen kan du fästa extraljuset i hållaren. Om det medföljer en gummipackning till dina extraljus ska den sitta mellan extraljus och extraljushållare. Gummipackningen är universal och kan skäras av efter behov.
Läs kopplingsschemat
Börja med att läsa igenom manualen till kopplingsschemat för att få en uppfattning om hur kablarna ska kopplas in.
Dra kablarna
Utgå ifrån batteriet med de röd och svarta kablarna utan att koppla in kablarna på batteriet. Dra kablarna på ett lämpligt ställe i motorrummet så att DT kontakterna når fram till extraljusen. Koppla in DT kontakterna i extraljusen och fäst kablarna med till exempel stripes.
Anslut helljussignal
För att ledrampen ska veta när den tänds behöver vi en signal från bilens helljus. På bilar med halogenhelljus görs detta helt enkelt genom att ansluta reläkabelsatsen till helljuslampans pluspol. Om du inte vet vilken kabel som är +12V till dina helljus kan du enkelt mäta med en multimeter samtidigt som du slår på helljuset. Börja framme vid lampan och gå bakåt i kabelhärvan tills du hittar ett bra ställe att koppla in dig på. Det enklaste sättet att koppla in sig på signalen är att använda sig av en strömtjuv men om du har kunskap inom lödning rekommenderas det men det är inte ett måste.
Om din bil är utrustad med xenon eller LED strålkastare kan en XBB canbus avläsare behövas. Läs mer om XBB Canbus avläsare här.
Anslut plusmatning och jord
Anslut den röda kabeln till +12V på batteriet och koppla den svarta kabeln till en jordpunkt på bilen. I många fall kan du använda dig av minuspolen på batteriet som jordpunkt men om bilen är utrustad med en elektronisk batteriövervakning rekommenderas det ej.
Testa dina extraljus
Nu är det dags att testa dina nya extraljus. Dubbelkolla så att alla anslutningar sitter fast ordentligt och tänd sedan extraljusen genom att sätt på ditt helljus.
En fråga som vi ofta får är: Hur vet jag att mina extraljus är korrekt inställda?
Här nedan ska vi förklara hur du gör en grundinställning av dina extraljus. En grundinställning är ofta tillräcklig och skulle du inte vara helt nöjd så har du ett väldigt bra utgångsläge för finjustering. För att ställa in extraljuset krävs det att du befinner dig i en mörkare miljö.
Produkter som visas i videon: Extraljuspaket Komplett 360W LED Black Edition 9" (med vit / orange positionsljus)
Placera bilen på ett plant underlag med strålkastarna riktade mot en vägg. Avståndet mellan bil och vägg ska vara ca 10 meter och bilen ska vara utan last, så har du 10 säckar potatis i bagaget är det dags att ta ut dem nu.
Tänd ditt helljus mot väggen utan att tända dina extraljus. Detta gör du genom att koppla ur extraljusens DT kontakt. Nu ska du markera ljusbildens övre och sidogräns av ljusbilden som visar sig på väggen. Vi brukar använda oss av en bit tejp för att enkelt avgöra vart gränserna är.
Stäng av bilen och koppla in dina extraljus. Tänd extraljuset och rikta ljusbildens övre kant precis under markeringen du satte ut i steg 2. I sidled kan du nu antingen dra ihop eller sprida ljuset mer genom att vinkla in eller ut dina extraljus. Justera extraljuset genom att släppa på skruvarna till justeringen. Tänk på att spänna de igen när du är klar med justeringen.
Nu är dina extraljus grundinställda och vi rekommenderar att du testar inställningarna för att se om du behöver finjustera något.
Om du vill att ljusbilden ska flyttas uppåt vinklar du extraljusets överkant bakåt.
Om du vill att ljusbilden ska flyttas neråt vinklar du extraljusets överkant framåt.
Skakar dina extraljus vid körning? Detta märks genom att ljusbilden vibrerar eller rör sig när du kör med helljuset tänt. Även med förstärkta fästen kan extraljus vibrera något då de endast är fästa i nederkant. Lösningen på problemet är extraljusstag och vi ska nedan förklara vad det är och hur det fungerar.
Ett extraljusstag är ett litet stag som monteras mellan extraljuset och bilens kaross. Den extra infästningen gör att extraljuset ”lås fast” mellan extraljushållaren och bilen. Detta är utan tvekan det bästa sättet att bli av med en vibrerande ljusbild.
Många extraljus har en infästning för extraljusstag i övre delen av extraljuset där staget bultas fast. Om dina extraljus saknar detta hål går det bra att montera staget i extraljusets justeringsbultar.
Har du möjlighet att montera extraljusstag på din bil så rekommenderar vi alltid det.
På bilar med xenon eller led strålkastare kan det vara svårt att hitta en signal till helljuset. I vissa fall är signalen endast en impuls vilket medför att extraljusen ej kommer hållas tända som önskat.
Detta löser du genom att avlyssna canbus signalerna i bilen med en avläsare. Det går att göra på olika sätt men vi föredrar att använda XBB Dongle OBD2 då den enkelt kopplas in i bilens OBD2 uttag och sedan trådlöst via bluetooth skickar helljussignalen till ett relä i motorrummet. XBB har som fördel mot andra alternativ att den inte kräver att du letar upp canbus kablarna i bilens kabelhärva (något som kan ta lång tid och vid ett verkstadsbesök bli en stor utgift).
Installationen är väldigt enkel och det finns en svensk manual till produkten då den dessutom är utvecklad i Sverige.
Produkter som visas i videon: XBB Dongle OBD II (Kit)
Vilket värde ska jag leta efter? Är det lux eller lumen som är viktigast?
Det är lätt att gå vilse i en djungel av olika begrepp och specifikationer när man läser om extraljus.
Här nedan ska vi försöka förklara lite enklare hur vi tänkt när vi utvecklat vårt sortiment av extraljus samt vår erfarenhet av extraljus på de svenska vägarna.
Många extraljusmärken på marknaden marknadsför sina produkter genom att lyfta fram hur långt ljuset når, men vi vet av erfarenhet att det är balansen mellan ljusets längd och bredd som verkligen spelar roll. När du kör på mörka vägar är det oftast i väggrenen som djuren gömmer sig, redo att kliva ut. Med rätt kombination av ljusstyrka och spridning kan du upptäcka faror i god tid – innan de hamnar mitt i vägen. Våra mest populära extraljus ger dig precis den balansen och finns i lager för omgående leverans. Ta inga risker – uppgradera din säkerhet idag och kör tryggare i mörkret.
Oavsett om vi befann oss på E4an mot Stockholm, RV95 mot Abborrträsk eller på en liten landsväg genom de skånska åkrarna var det uppenbart. För att få de bästa tänkbara förutsättningarna vid mörkerkörning behövdes det ett extraljus som lyser bra ut i vägrenen, långt ut i skogen och brett ut över de öppna fälten.
Specifikationer är bra för att avläsa ett extraljus men det viktigaste är enligt oss en optimalt anpassad ljusbild mellan längd och bredd som fungerar i verkliga förhållanden.
Lux (Lx)
Lux är en enhet som mäter ljusintensiteten som träffar en yta per kvadratmeter. I sammanhanget för extraljus brukar man leta efter värdet som ser ut enligt följande: 1lux@500m – Detta betyder att vid 500m avstånd levererar extraljuset 1 lux.
Lumen (lm)
Lumen mäter den totala mängden synligt ljus som en ljuskälla utstrålar. Ett extraljus med högt lumen kommer att producera mycket ljus, vilket ger en bredare och ljusstark belysning.
Kelvin (K)
Kelvin refererar till färgtemperaturen hos ljuset. Extraljus kan sträcka sig från varma gula toner (lägre Kelvin värde, runt 3000K) till kallare blå toner (högre Kelvin värde, uppåt 6500K). Ljus med en högre Kelvin-värde tenderar att vara bättre för att simulera dagsljus och erbjuder utmärkt synlighet under olika förhållanden. De flesta av våra extraljus har ett värde på ca 6000K.
I Sverige är situationen unik jämfört med många andra europeiska länder när det gäller användningen av e-märkta ljus och fordonsdelar. Till skillnad från andra länder som kräver e-märkning för samtliga ljuskomponenter som en del av fordonsinspektionen (besiktningen), har Sverige inte dessa strikta regler. Det betyder att fordon i Sverige kan utrustas med belysning som inte är e-märkt utan att det leder till att fordonet underkänns vid en besiktning, förutsatt att belysningen uppfyller vissa grundläggande säkerhetskrav och inte utgör en fara på vägarna.
Det är alltså inga problem att varken köra eller besiktiga med extraljus som inte är E-märkta i Sverige.
Lagd i varukorgen