En sportkatalysator har ett högre flöde än en original katalysator vilket resulterar i att motorn kan andas bättre och levererar mer effekt. En sportkatalysator har oftast 200 celler vilket innebär att den fortfarande klarar av bilprovningens krav så länge motorn är frisk och katalysatorn kommit upp i arbetstemperatur.
Racekatalysatorer har oftast 100 celler för att ge minsta möjliga motstånd för avgaserna och ändå rena dem. En racekatalysator är något svårare att få upp i arbetstemperatur pga det höga flödet. På en frisk motor med katalysator som kommit upp i arbetstemperatur är det oftast inga problem med besiktning. En racekatalysator kallas ofta racekatt.
Metallisk eller keramisk katalysator. En metallisk katalysator flödar och hanterar värmen bättre än en keramisk. Behöver du montera katalysatorn nära motorn rekommenderar vi en metallisk katalysator då den klarar snabba temperaturväxlingar och renar bättre innan den kommit upp i temperatur. Monterar du en keramisk katalysator för nära motorn kommer den värmas upp för snabbt och riskerar då att spricka. Våra metalliska katalysatorer klarar en temperatur upp till 1100c och våra keramiska klarar en temperatur upp till 800c.
Katalysatorerna har en begränsning i hur stor motorvolym de kan användas tillsammans med. Om en katalysator har en begränsning för t.ex. motorvolym upp till 2.5L och du har en 4L V8 löser du detta genom att montera en katalysator per header för att dela upp avgasvolymen på två katalysatorer.
Våra katalysatorer har en dimension på 2,5” till 3,0”. Om dessa måtten ej stämmer överens mot ert avgassystem så har vi stegmuffar i både stål och rostfritt stål som gör anslutningarna mindre.
Anmäl er till vårt nyhetsbrev för rabattkoder & erbjudanden
Mr Tuning säljer tillbehör för bilstyling och tuning i Sverige. Verksamma sedan 2009 med eget lager.
Över 25.000
nöjda kunder
2-3 dagars
leveranstid
Order före kl 12 skickas
samma dag från eget lager
Lagd i varukorgen
Pay later with