POPULÄR ÖPPEN / återcirkulerande DUMPVENTIL MED JUSTERBAR FJÄDER
HÖG KVALITÉ OCH FINISH MED SNYGGA DETALJER
En dumpventil används på turbomotorer för att avlasta övertrycket som uppstår när man släpper gasen t.ex vid broms eller växling.
När gasen släpps och gasspjället stängs fortsätter turboladdaren försöka trycka in luft i motorn.
En dumpventil släpper ut detta trycket antingen i atmosfären (öppen dumpventil) eller tillbaka in i luftfiltret (återcirkulerande dumpventil).
Detta minskar rysken för skador på turbon och ger bättre respons mellan växlingar.
Denna dumpventilen är ombyggnadsbar och kan användas både som öppen och som återcirkulerande.
För att bygga om den till öppen skruvar du enkelt av den gängade anslutningen för utlopp (den från sidan sett uppifrån) och ersätter den med den medöljande "tratten".
På sista bilden ser du hur dumpventilen är ombyggd till öppen och sitter monterad på en silikonslang.
Fakta om Dumpventil öppen / återcirkulerande 25mm
- Anslutningar: 25mm
- Ombyggnadsbar mellan öppen och återcirkularande
- Snabbare respons mellan växlar
- Passar bult on på ett flertal bilmodeller t.ex Audi, SAAB och Volkswagen.
- Kroppen är vridbar för att ändra fjäderns tryck.
- Anpassad för bilar med laddtryck mellan 0,4-1,6 bars laddtryck
- Svart eloxerad yta
- Tillverkad i lättvikt aluminium
- Mässingskolv tätad med o-ring
- Höjd: 80mm
- Slang anslutning: 7mm
- Monteringssats ingår för snabb och smidig installation (se bild)
- 4mm och 5mm vakuumslang ingår
Passande tillbehör:
Vakuumslang
Silikonslang Blå T-Kors
Silikonslang Svart T-kors