KING Bearing race är en utav världens största lager tillverkare till högprestanda bilar.
Tri-Metal lager - tål över 137bar mer tryck än standard lager!
Vevlager sitter mellan vevaxel och vevstake.
Det är mycket viktigt att kontrollera vevaxeln innan man väljer att byta vevlager.
Vid vevlager ras händer det ofta att vevaxeln blir skadad och man måste då slipa lagertapparna.
När detta är gjort har man mindre massa på vevaxeln och behöver då använda sig av ett överdimensions lager för att få korrekt spel mellan vevaxel och vevlager.
Tänk på att ha rätt åtdragningsmoment för vevstaksbultarna när ni spänner dit överfallen.
Standard dimension.
Vevlager passande följande motorer:
BMW M40B16 / M40B18
BMW M43B16 / M43B18 / M43B19
BMW M44B19
KING Bearings startades redan 1960 även om det ej blivit känt här i Skandinavien förrän på senare år för sin extremt fina och breda serie av racelager (HP & XP trimetal series).
För att ge er mer kunskap samt förståelse om detta revolutionerande motorlager kan vi varmt rekommendera er att se denna introduktionsfilm från KING Bearings M50 M52 M54