KING Bearing race är en utav världens största lager tillverkare till högprestanda bilar.
Tri-Metal lager - tål över 137bar mer tryck än standard lager!
Ramlager används vid vevaxeln i motorblocket.
För att hålla vevaxeln på plats i motorblocket använder man sig av ett överfall som kallas ramlageröverfall.
Det är mycket viktigt att kontrollera vevaxeln innan man väljer att byta ramlager.
Vid ramlager ras händer det ofta att vevaxeln blir skadad och man måste då slipa lagertapparna.
När detta är gjort har man mindre massa på vevaxeln och behöver då använda sig av ett överdimensions lager för att få korrekt spel mellan vevaxel och ramlager.
Tänk på att använda rätt åtdragningsmoment för ramlagerbultarna när ni spänner dit ramlageröverfallen.
Välj storlek ovan köpknappen.
Finns i följande storlekar:
- (STD) - Standard dimension.
- (.25) - 0.25mm överdimension
- (.5) - 0.5mm överdimension
- (STDX) - 0.025mm underdimension för racemotorer som önskar 0.025mm mer lagerspel.
Ramlager passande följande motorer:
BMW M20B20 / M20B25 / M20B27 - från 03/1988
BMW M50B20 / M50B25 / M50B27
BMW M52B20 / M52B25 / M52B28
BMW M54B25 / M54B30
KING Bearings startades redan 1960 även om det ej blivit känt här i Skandinavien förrän på senare år för sin extremt fina och breda serie av racelager (HP & XP trimetal series).
För att ge er mer kunskap samt förståelse om detta revolutionerande motorlager kan vi varmt rekommendera er att se denna introduktionsfilm från KING Bearings M50 M52 M54